Het was een drukke ochtend voor Janine. Ze had net haar kinderen naar school gebracht en was klaar om aan haar dag te beginnen toen ze de wc doortrok. Tot haar verbazing stroomde het water niet weg. Ze trok nog een paar keer door, maar het resultaat was hetzelfde: het water bleef staan. Janine voelde zich geïrriteerd en gefrustreerd. Hoe kon dit gebeuren?

Ze dacht terug aan wat haar man had gezegd over wc-verstoppingen. Hij had gelezen dat kalkafzetting in de toilet riolen een van de meest voorkomende oorzaken was van verstoppingen. Doordat kalk of urinesteen zich aan de buiswand afzet werd deze ruw en werd de binnendiameter smaller. Het gebeurde wel eens dat de kalklaag losliet en deze losse stukken kalk in de rioolbuis ophoopten en zo de doorgang belemmerden. Maar ook tampons, maandverband en vochtige doekjes, welke absoluut niet door het toilet gespoeld mochten worden, bleven vaak hangen aan de ruwe buiswand waardoor ze verstoppingen veroorzaakten!

Janine besefte zich dat ze onlangs een aantal vochtige doekjes had doorgespoeld in de wc, omdat ze dacht dat dit geen kwaad kon. Ze had er nooit bij stilgestaan dat dit een verstopping kon veroorzaken. Ze dacht aan de waarschuwing die ze wel eens had gezien op de verpakking van de doekjes, maar ze had er nooit bij stilgestaan dat dit ook voor haar wc gold.

Janine wist dat ze niet in staat was om de verstopping zelf op te lossen. Ze herinnerde zich dat ze het telefoonnummer van de ontstoppingsdienst RTA had opgeslagen in haar telefoon, welke ze ooit gezien had op een flyer die ze in de brievenbus kreeg. Ze zocht het nummer op in haar telefoon en belde.

Een vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn nam op en zei: “RTA ontstoppingsdienst Noord-Holland, hoe kan ik u van dienst zijn?” Janine legde haar probleem uit en de dame aan de andere kant van de lijn vertelde haar dat ze zo snel mogelijk iemand zou sturen.

Niet veel later kwam er een busje aanrijden met het logo van de ontstoppingsdienst RTA erop. Een man stapte uit en stelde zich voor als Olaf. Hij legde uit dat hij de rioolbuis zou ontstoppen en dat dit waarschijnlijk een half uurtje zou duren. Hij vroeg Janine waar het toilet zich bevond.

Janine besloot om de tijd te nemen om de tuin op te ruimen. Terwijl ze bezig was, dacht ze aan hoe ze dit in de toekomst kon voorkomen. Ze maakte zich zorgen dat het oplossen van dit probleem haar veel geld zou kosten. Olaf had haar echter gerustgesteld door te vertellen dat de kosten afhankelijk waren van de ernst van het probleem en dat het vaak mogelijk was om de verstopping te verhelpen zonder dure reparaties uit te voeren.

Na een half uurtje kwam Olaf naar buiten en vertelde Janine dat hij de verstopping had gevonden en opgelost. Hij liet haar zien wat de oorzaak was: er zat een grote klont vochtige doekjes vast in de buiswand, die niet meer weg te spoelen was. Olaf raadde Janine aan om voortaan alleen wc-papier door het toilet te spoelen en andere producten in de prullenbak te gooien.

Janine was opgelucht dat het probleem was opgelost en dat de kosten binnen de perken waren gebleven. Ze bedankte Olaf voor zijn harde werk en vroeg hem om nog een laatste tip om problemen in de toekomst te voorkomen.

Olaf legde uit dat het belangrijk was om de wc regelmatig schoon te maken met anti-kalk om eventuele kalkaanslag te verwijderen en het liefst geen vochtige doekjes meer door de wc te spoelen maar deze in een afvalbakje met zak te gooien. Als er geen kalkaanslag in de buiswand zat, konden producten als vochtige doekjes en maandverband minder snel vast komen te zitten. Hij raadde ook aan om mochten de klachten terugkeren, eens in de zoveel tijd de rioolbuizen te laten inspecteren en schoonmaken, om problemen in de toekomst te voorkomen.